Evangelíci na Těšínsku v tolerančním období (1781–1861)
Krásná publikace s bohatým obrazovým doprovodem plasticky zachycuje život evangelíků na Těšínsku v letech 1781–1861
Veronika Tomášová vykonala velkou a záslužnou práci
Rukopis recenzovali prof. PhDr. Zdeněk R. Nešpor, Ph.D., a prof. dr hab. Janusz Spyra.
Historický význam i specifický charakter těšínského protestantismu vyžaduje nové, čtenářsky přístupné zpracování, k němuž je kniha Veroniky Tomášové významným příspěvkem. Autorka se opřela o veškerou dosud existující, dílem ovšem již zastaralou a/nebo tematicky partikulární literaturu, jejíž pregnantní shrnutí doplnila vlastním archivním výzkumem, mj. v dlouho nepřístupném (polsko-)těšínském církevním archivu. Vznikla tak hodnotná výkladová syntéza obecných vývojových trendů, doplněná o „medailony“ konkrétních lokalit, postav či témat. [… ] Veronika Tomášová vykonala velkou a záslužnou práci.
prof. PhDr. Zdeněk R. Nešpor, Ph.D., Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy a Sociologický ústav Akademie věd
Kniha má 332 stran a 92 obrázků
Kniha v šesti kapitolách popisuje zakládání nových sborů (Bielsko, Bystřice, Dolní Bludovice, Jaworze, Komorní Lhotka, Wisła, Ustroń, Goleszów, Drogomyśl a Stare Bielsko) a církevní správu.
Věnuje se také náboženskému životu, evangelickému školství a výchově dětí.
Kvalitní historické dílo, které zaujme i běžné čtenáře
Knihu paní Veroniky Tomášové „Evangelíci na Těšínsku v tolerančním období (1781–1861)“ jsem si koupila, protože mě historie Těšínska zajímá a píše se v ní o našem sboru.
Bohatá fotografická výzdoba, podrobně a přehledně zpracovaná historie, čtení o místech, která znám, mne zaujala natolik, že jsem naprosto zapomněla na počáteční obavy, že kniha pro mne bude příliš odborná.
Popis vývoje evangelické víry v době toleranční, přehledné tabulky a informace o sborech, školách, církevním životě mi přiblížil nelehkou situaci věřících na Těšínsku. Zjistila jsem hodně věcí o lidech té doby – pro mne byly zajímavé informace o pastorech. Kde jinde bych se mohla dočíst například o pastoru Kotschym, sympatický mi svým přístupem k životu, založením spolku střídmosti i vztahem k zahradničení (mezi prvními na Těšínsku pěstoval rajčata a květák).
„Evangelíci na Těšínsku v tolerančním období (1781–1861)“ nepatří mezi knihy, které bych si vzala do vlaku nebo do čekárny k lékaři na ukrácení dlouhé chvíle, přečetla a uložila do knihovny.
Tato kniha je z těch, ke kterým se vracím, inspirovala mne k návštěvě míst, o nichž jsem četla a je zdrojem informací, kdykoli se setkám s tématem historie evangelické církve ve Slezsku.
Podle mého mínění by si ji měl přečíst každý evangelík, aby věděl, z čeho jeho víra vyrostla a kdo se o to zasloužil.
Za péči s jakou kniha vznikla, za spoustu práce při shromažďování podkladů a hlavně za téma knihy – přiblížení historie evangelické církve na Těšínsku patří Mgr. Tomášové poděkování.
Miroslava Olšáková, důchodkyně, členka sboru Havířov – Bludovice
Recenze vyšly v odborných historických časopisech
Je tedy nutné uvést, že kniha Veroniky Tomášové je zásadním příspěvkem k dějinám nejen slezské církve, ale také příspěvkem k historii evangelických církví na území někdejší monarchie a lze ji označit jako moderní monografii, v určitých ohledech za publikaci inspirativní.
Michal Severa
Folia Historica Bohemica 34/1, 2019, s. 178–180.
Publikace Veroniky Tomášové je velmi bohatě obrazově vybavena. Z velké části se jedná o fotografie evangelických kostelů, ale také o reprodukce obrazů pastorů, jejich rukopisů či pečetí. V závěru práce jsou vedle seznamu literatury, rejstříků a cizojazyčných shrnutí připojeny i přehledy počtů evangelíků na Těšínsku, seznamy superintendentů, seniorů a pastorů. Dílo je poměrně čtivé, dobře srozumitelné.
Nakonec lze konstatovat, že Slezská církev evangelická a.v. možná brzy předběhne ostatní české a moravské denominace tím, že nabídne v přehledové ucelené řadě vhled do své minulosti a náboženské identity.
Ondřej Macek
Český časopis historický 117, 2019, s. 818–820.
Kniha zachycuje životní osudy pastorů a dalších významných osobností, neopomíjí však ani prosté věřící.